Alertheid nodig om fraude te bestrijden

Fraude kan van buitenaf komen of vanuit uw bedrijf zelf. Bij externe fraude gaat het vaak om identiteitsdiefstal waarbij een fraudeur zich voordoet als de CEO of CFO en bijvoorbeeld aan een financieel medewerker opdracht geeft om met spoed geld over te maken. Ook diefstal of vernietiging van data is een vorm van externe fraude, evenals het versturen van valse facturen en het vervalsen van stemmen of handtekeningen. De fraude vindt vaak plaats via e-mails en websites waarbij kenmerken van de originele huisstijl en e-mailadressen zijn nagebootst. Naast cybercriminaliteit is ook fraude daarom een goede reden om uw cybersecurity doorlopend te verbeteren.

Geldproblemen of rancune
Interne fraude gebeurt door een medewerker. De motivatie kan financieel van aard zijn:  persoonlijke schulden of een (gok)verslaving, bijvoorbeeld. Maar iemand kan ook onder druk van familie of vrienden staan om een luxer leven te leiden dan bij zijn salaris past. Of er is sprake van psychische problemen of van een persoonlijke rancune tegen het bedrijf. Een goed contact met uw medewerkers is de basis van fraudebestrijding. Kunnen zij hun geldproblemen of conflicten met de leiding met u bespreken en erop vertrouwen dat u samen naar een oplossing zoekt?

Diefstal en betalingen
Het ontvreemden van goederen gebeurt vaak bij interne fraude. Een scherpere controle is daarom op zijn plaats. Liggen er goederen of producten onbeheerd in uw magazijn? Constateert u grote verschillen in voorraad? Ook als het gaat om betalingen, kunt u maatregelen treffen. Ken niet te grote financiële limieten toe en kies voor een tweeledig goedkeurings-mechanisme. Als twee mensen de betalingen goedkeuren, kan de tweede persoon fouten of pogingen tot fraude ontdekken. Let verder op ongebruikelijke verliezen of winsten en incomplete transactieverslagen.

Omgaan met vermoedens van fraude
Soms vermoeden collega’s al dat er iets met iemand niet in de haak is. Bijvoorbeeld omdat die persoon smoezen en leugens vertelt, zich niet houdt aan regels en procedures, bewust alleen werkt of er een levensstijl op na houdt die niet overeenkomt met het inkomen. Maar wat doe je met die vermoedens? Het frauderisico moet bespreekbaar zijn in uw bedrijf en het is belangrijk om vast te leggen wat uw medewerkers kunnen doen als zij iets signaleren. Er zijn cursussen die inzicht geven in de technieken van fraudeurs, zodat iedereen daar alert op kan zijn. Heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst? Dan moet u een klokkenluidersregeling hebben.

Fraudeverzekering
U kunt alert zijn op fraude, maar het risico is nooit helemaal uit te sluiten. Schade door fraude is goed te verzekeren met een fraudeverzekering. U bent dan in bepaalde gevallen beter beschermd tegen digitale fraude dan met een cyberverzekering. Meer weten? Neem contact op met ons kantoor.